جهان های موازی در قرآن و احادیث ائمه

فیزیکدانان نظریه ای را تحت عنوان جهان های موازی مطرح می کنند که این نظریه می گوید جهان های دیگری از لحاظ فیزیکی و غیر فیزیکی در موازات جهان ما قرار داردند.. گاهی نیز نظریاتی مطرح می شود که کثرت جهان های موازی به قدری زیاد است که ممکن است یک رخداد دقیقا مشابه همزمان در بینهایت جهان موازی دیگر در حال رخ دادن باشند.

در نوع دیگری از جهان های موازی کائنات های دیگری بعد از خلا کوانتمی به موازات کائنات ما بصورت حباب هایی در طرح آفرینش حضور دارد و تعداد این حباب ها بی نهایت است و از طریق یک پل کوانتمی مانند یک سیاهچاله یا کرمچاله می توانند به همدیگر راه پیدا کنند و حتی در مواقعی به هم برخورد نیز می کنند و هر جهان ممکن است قوانین فیزیکی خود را داشته باشد این نوع از جهان های موازی نسبت به نظر معقول تر می آید و فیزیکدانان معتقد هستند بی نهایت از این حباب ها می توانند وجود داشته باشند.

در قرآن کریم نیز معمولا از لفظ آسمانها بکار می رود مثلا :

در سوره النعام آیه اول نوشته شده است:

"سپاس مخصوص خدایى است که آفریننده آسمان‏ها و زمین و قرار دهنده (خالق) نور و ظلمت است".

اگر لفظ آسمان را برای فضا در نظر بگیریم لفظ آسمانها را نیز می توان برای فضاها و یا کائنات های دیگر در نظر گرفت.لفظ آسمان ها در بسیاری از آیه های قرآن ماننده سه 3 سوره یونس 65 اعراف 59 فرقان و 7 هود به کار برده شده است.

همچنین در حدیثی از امام باقر(ع) نیز به وجود جهان های دیگر اشاره شده است:

اى جابر تأویلش این است که چون خدای عزّ و جلّ این خلق را پایان دهد و این عالم را ؛ و اهل بهشت در بهشت جا کنند، و اهل دوزخ در دوزخ، خدا ی عزّ و جلّ عالمی غیر این عالم از نو بیافریند، و عالمی نو به پا می کند بدون ‏نر و ماده ای ،که او را می پرستند و یگانه می شناسند، و زمینى جز این زمین براى آنها بیافریند که روى آن باشند، و آسمانى جز این آسمان که بر آنها سایه کند. شاید تو پندارى که خدا ی عزّ و جلّ فقط این یک عالم را آفریده، یا اینکه خدای عزّ و جلّ آدمى جز شما نیافریده است؟! آرى به خدا سوگند البته خدا ی تبارک و تعالى هزار هزار عالم و هزار هزار آدم (ابو البشر) آفریده و تو دنبال این همه عالمها و این همه آدمیانى »( بحار الانوار ، ج8 ، ص 375 )

هزار هزار در عرب نشانه کثرت است و به بی نهایت نیز می تواند تعبیر شود.در دو آیه 48 ابراهیم و آیه 15 ق نیز به وجود جهان ها و آفریده های دیگری نیز اشاره می شود.

«روزى که به جاى زمین زمین دیگر آید و به جاى آسمانها آسمانهاى دیگر» (آیه 48 ابراهیم)

و خدای عزّ و جلّ فرموده: «آیا درماندیم در آفرینش نخست بلکه آنها هر روزه در پوششى از آفرینشى تازه‏اند»( آیه15ق). »

 

همچنین در مورد جهان های موازی با ابعاد یا خاصیت های فیزیکی دیگر نیز می توان به موجوداتی بنام جن اشاره کرد که قرآن بطور مفصل به آنها پرداخته و اشاره کرده است که جنس آنها از آتش است و ممکن است جن ها در یک جهان فیزیکی موازی در یک بعد دیگر با خاصیت فیزیکی و جنس دیگر حضور داشته باشند.

/ 5 نظر / 401 بازدید
سحر

سلام من هم یه چیزایی در این مورد دارم حالا بماند برا موقعی که رفتم فیزیک انشاءالله... به نظرم دراین شکی نیست که جهانهای دیگری وجود دارند- الحمدالله رب العالمین!- نه پروردگار یک, دو یا سه بلکه پروردگار جهانیان ,در ضمن یه چیزایی هست تو روایات و حکمت اسلامی که خیلی عجیبن و باید بررسی بشه, مثل ادامه خلقت بعد از نسل کنونی بشر, یا عوالم چندگانه ,عالم ذر ,مثال, طبیعت... که البته کیفیت این جهانها نسبت به هم نیز مهم است! حالا حرف زیاد دارم اما خیلی جای تحقیق و بررسی داره! با آرزوی توفیق

علی رضا

جالب بود ولی من فکر میکردم که ستارگان از هم دور میشن.

علی رضا

عالیه. جنین انسان در مراحلی دارای پوزه.و پنجه و حتی آبشش میشود. ما تمام تاریخ تحول بشری رو به دنبال میکشیم.

محمود

شیعه و بسیجی چقدر علاقه به تفسیر هر چیزی دارد. اول برو معنی جهان های موازی را بفهم بعد اظهار فضل کن. آسمانها در قرآن محمد و عقل و او واعراب 70 درصد منظومه شمسی است نه بیشتر.

یاشار

تعجب میکنم که این متون تا به حال مورد تجزیه و تحلول دانشمندان قرار نگرفته