پاسخ به شبهه آیه 24 سوره نسا

در یک شبهه که به آیه 24 سوره نسا وارد می شود نوشته می شود که در قرآن تصاحب زنان شوهر دار تایید شده است حال به برسی دقیق آیات 23 و 24 نسا می پردازیم :

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالاَتُکُمْ وَبَنَاتُ الأَخِ وَبَنَاتُ الأُخْتِ وَأُمَّهَاتُکُمُ اللاَّتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَأَخَوَاتُکُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَآئِکُمْ وَرَبَائِبُکُمُ اللاَّتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَآئِکُمُ اللاَّتِی دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَکُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَحَلاَئِلُ أَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلاَبِکُمْ وَأَن تَجْمَعُواْ بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا ﴿۲۳﴾

[نکاح‏] مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمه‏هایتان و خاله‏هایتان و دختران برادرتان و دختران خواهرتان و مادران [دایگانى‏] که شما را شیر داده‏اند و خواهران رضاعى‏تان و مادران زنانتان و دختران زنانتان [دختر اندرهایى‏] که در دامان [تربیت و] نگهدارى شما هستند -در صورتى که از زنانى باشند که با آنان آمیزش جنسى کرده‏اید، و اگر آمیزش جنسى نکرده باشید، گناهى بر شما نیستو [عروسان یا] همسران پسرانتان -پسرانى که از صلب خودتان هستندبر شما حرام گردیده است، و [همچنین‏] جمع بین دو خواهر [در یک زمان‏]، مگر آنچه در گذشته رخ داده باشد، که خداوند آمرزگار مهربان است

‏ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ کِتَابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَأُحِلَّ لَکُم مَّا وَرَاء ذَلِکُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِکُم مُّحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿۲۴﴾

و زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنها را که مالک شده ‏اید، اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرر داشته و زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد) برای شما حلال است، که با اموال خود آنها را اختیار کنید در حالی که پاکدامن باشید و از زنا خودداری نمایید، و زنانی را که متعه می‏کنید مهر آنها را، واجب است بپردازید و گناهی بر شما نیست نسبت به آنچه با یکدیگر توافق کرده‏اید بعد از تعیین مهر، خداوند دانا و حکیم است.

در پایان آیه 23 و در آغاز آیه 24 به قید های زمانی اشاره شده است که به زمان های گذشته تا کنون اشاره دارد و ارتباطی با زمان آینده ندارد از قبل از ظهور اسلام برده داری و گرفتن کنیز در تصاحب زنان در میان اعراب رواج داشت و آیه 24 مردان را از زنا با زنان شوهر دار به جز زنانی که تا آن زمان در جنگ ها و ... غصب کرده اند و قبلا تصاحب کرده اند من می کند و در آیه اشاره ای به زمان آینده و زنانی که بعدا مالک خواهید شد نکرده است و شان آن تا زمان نزول آیه بوده است و به زمان های بعدی آن دلالت نمی کند و با توجه به قید های آن به راحتی می توان دریافت که یک حکم بدوی برای اعراب آن دوران از زمان های قبل تا زمان نزول آیه بوده است.

در تاریخ عرب زنانی وجود داشته اند که تا قبل از ظهور اسلام به همراه شوهران خود به میدان جنگ می رفتند و طبیعی بود در صورت شکست شوهرانشان کشته می شدند و زنان به اسارت در می آمدند و با کشته شدن یا اسیر شدن شوهرانشان زنان دیگر دارای شوهری نبوده اند.و ممکن بود شوهران به افراد دیگری فروخته بشوند این حکم بدوی بدون اشاره به آینده تنها بر این رخداد ها دلالت می کند و تاییدی بر برده داری یا تصاحب زنان شوهر دار نیست در غیر این صورت بطور مستقیم دستور می داد که زنان شوهر دار را تصاحب نمایید و از قید گذشته استفاده نمی نمود.

/ 16 نظر / 242 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ايراني

مرگ بردين برده داري اسلام ومرگ برشماتفسيرگران دروغگووكسيف كه بامكروحيله مردم ساده لوح رافريب ميدهيد

یه بنده خدا

چون زنان دارای شوهر نبودند پس باید اونا رو صاحب شد اره؟ نه احساسی نه معرفتی نه انسانیتی فقط بگیر بکن..از شیر مادرت حلالتره ..جاهایی که نصرفه قران مال گذشته ست جایی که بشه ازتوش نون دراورد قران مال الان هستش ..اخه بدبختای عرب پرست خدای به این مهربونی رو به چه وحشی گری تهمت میزنین..قربونت برم خدا چقدر غریبی رو زمین

ایرانی

1- مگه قرآن نمیگه : آیات قرآن برای تمام زمان هاست؟ 2- مگه تاریخ نمیگه اعراب همه اهل عیش و نوش بوده؟ 3- طبق تاریخ اعراب به سرپرستی روزبه(سلمان فارسی خائن) بعد از تثبیت کامل اسلام در عربستان به ایران حمله نکرد؟؟؟ 4- اینم خودت بخون: عبدالحسین زرین کوب در رویه 69 کتاب دو قرن سکوت می نویسد : فاتحان گریختکان را پی گرفتند ؛ کشتار بیشمار و تاراج گیری به اندازه ای بود که تنها سیصد هزار زن و دختر به بند کشیده شدند ؛ شصت هزار تن از آنان به همراه نهصد بار شتری زر و سیم بابت خمس به دارالخلافه فرستاده شدند و در بازارهای برده فروشی اسلامی به فروش رسیدند ؛ با زنان در بند به نوبت همخوابه شدند و فرزندان پدر ناشناخته ی بسیار بر جای نهادند ؛ هنگامی که این خبر بگوش عمر رسید دستها را بهم کوفت . دختران و زنان ايراني را در بازار مدينه فروختند و سبايا و اسرا خواندند. مي گويند بيش از 42 هزار زن ايراني در ميان اعراب به عنوان كنيز تقسيم كردند. چندین هزار پسر نوجوان ايراني را با سوزن دوك... ( قدرت جنسي را از آنها گرفتند) و به عنوان غلام مانند حيوان آنها را بكار گرفتند. اینها نمونه هایی هستند از آن معنویتی که ایرانیان در اسلام دیدند و با

Dan Bahrami

اسباب بردگی در اسلام: به ان دسته از قوانینیبرده داری که در مورد دلایل به بردگی گرفتن غیر مسلمانان میپردازه میگن اسباب بردگی که در کلّ هفت تا هستند سبب اول اسباب بردگی در اسلام: به اسارت گرفتن یک غیر مسلمان جنگ است جنگ مهمترین سبب بردگی بوده است و اکثر بردگان از این طریق تحصیل شده اند. زنان و کودکان سرزمین فتح شده، غنیمت جنگی بوده به مجرد استیلای فاتحان مسلمان بر آنان مملوک و برده به حساب می آیند. از کلیة غنایم منقول (اعم از اشیاء و افراد) ابتدا قطایع الملوک و صفایای اموال و آن چه را ولی امر به مقتضای ولایت مطلقه اش صلاح بداند جداکرده به عنوان فیء به امام تعلق می گیرد، پس از برداشتن خمس آن ها، باقی مانده بین مجاهدان یعنی سربازان حاضر در جنگ تقسیم می شود. به نحوی که هر سرباز، مالک سهمی از غنایم از جمله غلامان و کنیزان می شود. شرط اصلی بردگان در این مورد کفر اصلی اسیر است اعم از کافر حربی و اهل کتاب مادامی که معاهد، مستأمن یا وفادار به ذمه نباشند (منهاج الصالحین ۱ / ۳۷۳، ۳۷۹ و ۳۸۰؛ جواهر ۲۱ / ۱۲۸ ـ ۱۲۰) اسارت منجر به بردگی نتیجة مطلق جنگ های مسلمانان با غیرمسلمین است و منحصر در جهاد ابتدایی یا جهاد دفاعی نیس

Dan Bahrami

احکام بردگی در اسلام: احکام بردگان را بطور خلاصه میشود اینگونه تعریف کرد که به این موضوع میپردازه که اختیارات صاحب برده چه است. این احکام در اسلام زیاد هستند, فقط مهمترین هاشونو میزارم یک ـ برده، غلام و کنیز ملک مولای خود هستند و مالک شرعاً مجاز است هرگونه صلاح می داند در ملک خود تصرف کند. در هیچ یک از تصرفات مولی رضایت مملوک شرط نیست. برده در حوزة مباحات موظف است رضایت مولی را تأمین کند. برده موظف است آن چه مولی تعیین کرده بخورد و بیاشامد، آن چه مولی مشخص کرده بپوشد، در آنجا که مولی اسکانش داده ساکن شود، آن گونه که مولی می طلبد خود را بی آراید یا بپیراید و آن گونه که او می خواهد سخن بگوید و رفتار کند. اطلاق آیة شریفة «عبداً مملوکاً لا یقدر علی شیء» (نحل ۷۵) جز این نیست. پنج: مردان و زنان متأهل به مجرد رقیت و مملوک شدن، عقد ازدواجشان بدون نیاز به طلاق فسخ می شود ولو به بردگی مولای واحدی درآمده باشند. شش ـ مالکیت مرد نسبت به بردة مؤنث در حکم ازدواج با وی است. بنابراین هرگونه استمتاع جنسی مرد از کنیزانش جایز است. (منهاج ۲ / ۲۷۵، العروه الوثقی ۲ / ۸۰۳) در این روابط جنسی اولاً رضایت زن مطلقاً لاز

Dan Bahrami

و کسانی که شرمگاه خويش نگه می دارند؛ مگر برای همسرانشان يا کنيزانشان ، که در اين حال ملامتی بر آنها نيست. معارج 29, 30 و آنان که شرمگاه خود را نگه می دارند؛ جز بر همسران يا کنيزان خويش ، که در نزديکی با آنان مورد ملامت قرار نمی گيرند. مومنون 6,6 به تحقيق رستگار شدند مؤمنان؛آنان ، که در نمازشان خشوع می ورزند؛و آنان که از بيهوده اعراض می کنند؛و آنان که زکات را می پردازند؛و آنان که شرمگاه خود را نگه می دارند؛ جز بر همسران يا کنيزان خويش، که در نزديکی با آنان مورد ملامت قرار نمی گيرند؛و کسانی که غير از اين دو بجويند از حد خويش تجاوز کرده اند. مومنون 1 تا 7 ای پيامبر ، ما زنانی را که مهرشان را داده ای و آنان را که به عنوان ، غنايم جنگی که خدا به تو ارزانی داشته است مالک شده ای و دختر عموها و دختر عمه ها و دختر داييها و دختر خاله های تو را که با تو مهاجرت کرده اند بر تو حلال کرديم ، و نيز زن مؤمنی را که خود را به پيامبر بخشيده باشد، هر گاه پيامبر بخواهد او را به زنی گيرد اين حکم ويژه توست نه ديگرمؤمنان ما می دانيم در باره زنانشان و کنيزانشان چه حکمی کرده ايم ، تابرای تو مشکلی پيش نيايد و خدا آمرزنده و مهربان اس

Dan Bahrami

اسلام برده داری را رسما تایید کرده دوست عزیز. قرآن بدون تعارف برده داری را رسما تایید میکنه و حتی به صاحب برده اجازه میده که با گنیز خود همخوابگی کنه و حتی شوهر داشتن گنیز نمی‌تونه جلوی این حق صاحب گنیز را از او بگیره چرا دروغ میگید؟ دست کم مرد باشید و بگید که این دین ماست و چون از طرف الله نازل شده ما آن را قبول کرده ایم. شجاعت یکی از خصایص انسانی است, ولی دین تمام خصایص انسانی را از قبیل شجاعت, وجدان, انسانیت و مشابه را از انسان میگیره و از شخص مومن یک موجود سنگ قلب و بی رحم میسازه که برای حفظ دینش حاضره دست به هر دروغ و جنایتی بزنه

رسول

هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ ﴿۷﴾ اوست كسى كه اين كتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد پاره‏اى از آن آيات محكم [=صريح و روشن] است آنها اساس كتابند و [پاره‏اى] ديگر متشابهاتند [كه تاويل‏پذيرند] اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏ جويى و طلب تاويل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پيروى مى‏كنند با آنكه تاويلش را جز خدا و ريشه‏ داران در دانش كسى نمى‏داند [آنان كه] مى‏گويند ما بدان ايمان آورديم همه [چه محكم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمى‏شود (۷) ایه 7 سوره ال عمران با سلام خدمت کسانی که طالب حقیقت هستند در قران ایاتی هستند که به قول قران متشابه هستند یعنی شک بر انگیز هستند و باید توسط راسخون در علم که

علی

این تفسیرت منو کشته

اصلا تفسیرت منطقی نیست. قران داره میگه با زنان شوهردار هم نه مگر زنانی که.... وقتی مگر آورده یعنی اون دسته ای که شوهر دارن ولی از لحاظ دیگه فرق میکنن. نه اینکه شما میگی شوهرانشون در جنگ مرده. خوب معلومه اگر کسی شوهرش مرده باشه با هرکی بخاد میتونه ازدواج کنه و دیگه محصنه نیست