بحث جهان های موازی از دیدگاه امام باقر(ع)

اخیرا مشاهده شده است که برخی از دانشمندان اتیست با پیش کشیدن بحث جهان های موازی و کائنات های موازی؛به این مساله دامن بزنند که جهان هستی در ابعاد بسیار بزرگ و بینهایت است و در نتیجه اگر میلیاردها جهان موازی دیگر زیست پذیر نباشند و جهان ما زیست پذیر باشد ما بر اساس یک شانس و یک گزینه از بین میلیاردها گزینه پدید آمده ایم در نتیجه وجود ما تنها بر اساس یک تصادف بوده است.بعضی از جریان های مسیحی نیز بخاطر ادعای این دانشمندان سعی در انکاروجود جهان های موازی دارند؛

  • موضوع اول؛تا کنون وجود جهان های موازی اثبات نشده است ولی از دیدگاه  ائمه اطهار و حتی قرآن این مساله نفی نشده است ولی تا کنون هیچ ارتباطی با یک جهان موازی یا کائنات موازی دیگر نداشته ایم تا بفهیم آیا در آنها نیز موجودات زنده وجود دارند یا نه و شرایط این جهان ها به چه شکل است.
  • موضوع دوم در صورت وجود بی نهایت جهان موازی یا کائنات موازی دیگر از دیدگاه عقلی این مساله نه تنها وجود خدا را نفی نمی کند،بلکه قدرت و عظمت خلقت بیشتر خدا را به نمایش بگذارید لحظه ای تصور کنید؛آیا امکان پدیدآمدن بی نهایت جهان بطور تصادفی بیشتر است یا تنها امکان پدید آمدن تصادفی یک جهان بیشتر است؟با بزرگتر شدن رقم آمار و احتمالات پدید آمدن تصادفی جهان هستی کمتر و کمتر خواهدشد زیا ماده ای که برای اختن بینهایت جهان و کائنات موازی دیگر به کار خواهد رفت بی نهایت بیشتر از ماده ای است که تنها برای یک جهان مورد نیاز است در نتیجه احتمال پدید آمدن تصادفی این ماده ها کمتر و امکان دخالت آفریدگار بیشتر خواهد شد.

قبلا در پستی به برسی مساله جهان های موازی از دیدگاه قرآن پرداخته ایم ولی در آیه 15 سوره ق نوشته شده است:

آیا در آفرینش نخستین درمانده بودیم؟ [هرگز]، بلکه ایشان از آفرینش جدید شک و شبهه دارند

در توحید بسند خود از عمروبن شمر،از جابر ابن یزید،روایت کرده که گفت:من از امام ابی جعفر(ع)پرسیدم آیه شریف پانزده سوره ق چه معنا دارد؟حضرت فرمود:ای جابر،تاویل این آیه چنین است که وقتی این عالم و این خلقت فانی شوند،و اهل بهشت در بهشت و اهل آتش در آتش جای گیرند،خدای تعالی دست به خلقت عالمی بغیر از این عالم میزند،و خلقتی جدید می آفریند،بدون اینکه مرد و زنی داشته باشد،تنها کارشان عبادت و توحید خداست،و برایشان سرزمینی خلق میکند غیر از این زمین،تا آن خلایق را بر دوش خود بکشد،و آسمانی برایشان خلق می کند غیر این آسمان،تا بر آنان سایه بگستراند.و شاید تو خیال می کردی خدا تنها همین عالم را خلق کرده است،و یا می پنداشتی که غیر از شما دیگر هیچ بشری نیافریده بود،بخدا سوگند هزار هزار عالم،و هزار هزار آدم،آفریده بود که تو فعلا در آخرین آن عوالم هستی،و در دودمان آخرین آن ادمها قرار داری.(تفسیر المیزان جلد 18 صفحه 565)( بحار الانوار ، ج8 ، ص 375 )

  • در این حدیث معصوم به زمینی با یک آسمان دیگر که به شکل زمین و آسمان ها نیست اشاره فرموده اند،بنا به اعتقاد بسیاری از دانشمندان خاصیت ها و قوانین فیزیکی جهان ما ممکن است به جهان های دیگر تشابهی نداشته باشد و دارای قوانین فیزیکی دیگر و در نتیجه یک جهان کاملا متفاوت باشند.
  • در عربی هزار هزار،به معنی کثرت یا بینهایت است و به معنی یک میلیون نیست،در نتیجه بینهایت قبل از ما آفرینش صورت گرفته و این فرآیند بعد از ما نیز بی نهایت بار تا ابد اتفاق خواهد افتاد.
  • در حدیث بطور مکرر به جهان ها و انسان های دیگر اشاره می شود که موئید جهان های موازی است.همچنین حضرت به موضوع نابود شدن جهان های موازی نیز اشاره دارند که گفته می شود مقداری از تکینگ های جهان ما از یک جهان مرده قبلی به جهان ما انتقال یافته است.
/ 3 نظر / 1266 بازدید
علی هستم

سلام دوست عزیز من امشب داشتم در مورد مقالم تحقیق میکردم که سایتتو دیدم و واقعا از مطالبت خوشم اومد ایشالا همینا تو اون دنیا شفاعتتو بکنه اگه وقت هم داشتی یه ایمیل بهم بزن یه چند تا کار خصوصی باهات دارم رامین خان التماس دعا علی از ساری

سلام با تشکر از سایت شما، ایشالا که اجرتون با امام زمان.

ریحانه

مگه ننوشته که وقتی اهل بهشت در بهشت و اهل جهنم در جتنم قرار گیرد خداوند دست به خلقت جهانی دیگر میزند ولی دانشمندای فیزیک کوانتوم میگن همین الان جهان های موازی هستن و وجود دارند اهل بهشت و اهل جهنم بعد از قیامت در بهشت و جهنم قرار میگیرند لطفا در این مورد بیشتر توضیح بدید ممنون میشم